Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

2015-02-20

4 урок української мови

Тема: Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Мета: Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про його роль у мовленні, продовжувати удосконалювати розвиток зв’язного мовлення; виховувати любов до природи, рідного краю.

Обладнання: Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина,телевізор, девіз уроку ,зимові пейзажі, запис для каліграфічної хвилинки, картки з питаннями та відповідями різних кольорів, загадка на дошці, картки з назвами видів вправ та завдань, картки для роботи в групах, картки для роботи в парах та групах.

Тип уроку: урок – сюрприз

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Зараз сядуть всі дівчатка,

а за ними і хлоп'ятка

1. Визначення настрою

– Подивіться один на одного. Посміхніться.

2. Вправа «Очікування».

Я очікую від вас нових знань, повідомлення інформації, вміння використовувати вивчений матеріал.

– А чудеса? Чекаєте чудес?

3. Девіз уроку.

Щоб очікування справдилось девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

4. Символ уроку. Загадка.

У святковому залі

Стоїть як картинка

Весела, зелена

Красуня.... (Ялинка).

– Ось наша ялинка.

Але вона ще не зовсім весела і не зовсім красуня. Наше завдання зробити чудо – прикрасити її.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми узагальнимо свої знання про прикметник, розкриємо глибше його значення та роль у мовленні. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.

Працювати будемо за таким планом:

План уроку.

1. Каліграфічна хвилинка.

2. Тематична «павутинка».

3. Зашифровані слова.

4. « Клаптикова ковдра».

5.Зимовий десерт « Сюрприз».

6. Зоровий диктант.

7. Робота в групах.

А) Вправа « Антивірус»

Б)Вправа « Снігова куля»

В) Склади вірш за римою.

9. Презентація робіт.

10. Гра « Доповни вірш»

11.Робота в парах

12 . Торба питань.

13. Хвилинка – цікавинка

14. Підсумок уроку

.

Ми помандруємо на гостину до матінки-зими і доторкнемося до сріблястої зимової казки. Тварини та птахи не бояться снігу і морозу. Багато історій вони написали на снігу своїми лапками і хвостиками. У кожного свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилинки каліграфії у зошитах. (Запис числа та класної роботи)

1.Каліграфічна хвилинка

Зи им зм ма зима

2. Тематична «павутинка».

а) Що постає в вашій уяві, коли чуєте слово «Зима»?( сніг, сніжинки, мороз, лід, кучугури, бурулька,іній, канікули, Новий рік, лижі, санчата….)

3. а) Розшифруйте слова.

розмо калиня

Запишіть до них 2-3 прикметники

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Вправа « Клаптикова ковдра»

Що таке прикметник?

Частина мови

На що він вказує?

На ознаку предмета

На які питання відповідає?

Який? Яка? Яке? Які?

Як змінюються?

за родами, числами та відмінками

З якою мовою найчастіше пов’язаний?

з іменником

Яким членом речення найчастіше буває?

Другорядним членом означенням

Яка роль прикметника у мовленні?

Прикметники збагачують наше мовлення, роблять його точнішим, виразнішим, образнішим.

Прикмет­ники допомагають описувати кар­тини, впізнавати предмети, складати тексти-описи. Без прикметника неможливо описати зовнішність та портрет людини. Спо­стерігаємо роль прикметників у творах українських письменників та усній народній творчості. Прикметники є прикрасою вір­шів. Чудові поетичні рядки звеселя­ють душу, піднімають настрій, наві­юють чудові мальовничі картини. Роблять мовлення більш зміс­товним.

2.Хвилинка відпочинку. Десерт « Сюрприз»

3. Зоровий диктант.

- Послухайте як у вірші автор говорить про зиму. Випишіть з вірша словосполучення прикметника та іменника , з яким він зв’язаний, визначте рід.

Чудо – сани прилетіли

Скакуни в тих санях білі

В санях тих сидить цариця –

Білокоса й білолиця

Рукавом махає –

Синім сріблом все вкриває

( білі скакуни(мн.), білокоса і білолиця цариця(ж.р.), синім сріблом (с. р.))

4 .Робота в групах

Повторення правил роботи в групах.

1. Перед початком роботи обрати відповідального.

2. Уважно читати завдання.

3. Говорити по черзі, не перебивати одне одного.

4. Дотримуватися встановленого часу.

5. Презентувати роботу може будь-який член групи.

6 Дотримуватися правила піднятої руки.

7. Працювати так, щоб не заважати іншим.

Девіз:

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатися – доказово!

Для всіх – обов’язково!

1група – Вправа «Антивірус»

- На аркушах уражена вірусом інформація. Ваше завдання: відредагувати інформацію.

Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки. ... замети вкрили ... пеньки та ... листя. Зима одягла у … шуби і шапки дерева та кущі. Холод запорошив все … снігом.

Слова для довідок: зимовий, білих, пухнастих, снігові, старі, осіннє, теплі, блискучим.

– Запишіть утворений текст, додаючи слова із довідки.

2 група – «Склади вірш за римою»

______________ зима,

______________ нема.

______________ сніги,

______________ навкруги.

______________ кружляє,

______________ дрімає.

3 група – Вправа «Снігова куля»

Складіть словосполучення, вжитих у прямому і переносному значенні:

легкий мішок

легке руки

гострий біль

гострі завдання

гаряча вдача

гаряча зуби

золотий вода

золоті годинник

у прямому значенні зеленим кольором

у переносному значенні червоним кольором

Скласти текст-опис білочки за ілюстрацією та планом, використавши прикметники.

- Яка ця тваринка за розміром? Де вона живе?

- Білочка – це маленька лісова тваринка.

- Яку шубку має білка?

Вона має пухнасту руденьку шубку, а взимку – сіреньку.

- Який у неї хвіст? Яка його роль?

У білки великий хвіст. Він допомагає їй швидко стрибати по деревах.

Які вушка, очі?

Вушка гостренькі, з китичками на кінцівках. А очі чорненькі, мов намистинки.

А де вона зимує?

Зимує білочка у дуплі.

- Чим харчується?

Восени вона збирає горішки, гриби, насіння з шишок. Тому взимку їй є чим поживитися. Вона гарна господарка.

5. Гра «Доповни вірш»

- Доповніть вірш прикметниками за змістом.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(суворою) буває.

- Записати в зошит:

Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.

6. Робота в парах

- Як називають слова протилежні за значенням? Доберіть до слів антоніми.

Люта - добра, морозна – спекотна, красива – бридка, холодна – тепла, сварлива – мирна, сумна – весела.

7. «Торба питань».

- Якою косою не можна косити? (дівочою)

– В яку бочку не можна налити води? (повну)

– Яким стане камінь якщо його кинути в Чорне море? (мокрим)

– Якого піску не буває в річці? (сухого)

– Яким ключем не можна відімкнути дверей? (музичним)

8. Хвилвнка-цікавинка.

– Чому восени листя на всіх деревах опадає, а голочки– на ялинці

залишаються?

Річ у тому, що голочки – хвоїнки для ялинки – те ж саме, що й для інших дерев зелень. Але хвоїнок набагато більше. Коли б ялинка восени скинула своє колюче вбрання, то їй би не вистачило весни, щоб знову одягнутись густою хвоєю. Щоб повністю змінити старі голочки, ялинці потрібно 9 років.

– Як ялинка рятує пташок від холоду?

Взимку в засніженому лісі зелена ялинка – перша красуня. Увійдеш в ялинковий ліс, а там, наперекір зимі, побачиш живу зелень. Зразу і про зиму забудеш! Густі ялинкові лати не пропускають сердитого вітру. Тому тут тепліше. У негоду птахи летять у ялинковий ліс.

V. Підсумок.

а) – Яку частину мови повторювали?

– Чи можна обійтися без прикметників?

б) Оцінки за урок.

в) Визначення настрою.

г) Якщо ваші очікування справдились, почепіть на ялинку прикрасу.

– Наша ялинка засяяла. Ми – чарівники!

Домашнє завдання

Кiлькiсть переглядiв: 575

Коментарi