Тиждень математики та інформатики

Урок математики 6 клас

Тема уроку: Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь

Мета: удосконалити вміння розв’язувати рівняння, а також текстові задачі за допомогою рівнянь; розвивати інтерес до математики; розширити світогляд учнів.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, виставка літератури на тему «Космонавтика».

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

І. Організаційний момент. Мотивація навчаль­ної діяльності Учитель. Сьогоднішній урок — це ще одне підтвердження того, що завдяки математиці людство щодня робить великий крок для свого розвитку. Мобільні телефони, комп’ютерні системи, автомати, що працюють на підприємствах, польоти в космос — це лише частина того, за що ми вдячні великій науці — математиці. Наш урок присвячений космонавтиці, адже щоб запустити ракету в космос, потрібно виконати необхідні дослідження, вміти розв’язувати складні рівняння та задачі. Ми лише розпочинаємо свій шлях до вивчення Всесвіту, оскільки вчимося розв’язувати текстові задачі за допомогою рівнянь. Проте все складне розпочинається з найпростішого.

І, можливо, серед вас зростають майбутні космонавти та науковці. Отож, записуємо тему уроку: «Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь». На уроці ви повинні удосконалити вміння розв’язувати рівняння та текстові задачі за допо­могою цих рівнянь, використовувати набуті вміння та навички на практиці. Запрошую вас у подорож шляхами найцікавішого предмета в школі — у цар­ство математичних знань.

ІІ. Активі­зація розумової діяльності учнів

Усна лічба

(На мультимедійній дошці демонструються умови задач і зоб­раження косміч­них апаратів.)

Задача 1. За конструкцією маса одного з перших штучних супутників Землі становила 1200 кг. Третя його частина була відведена для апаратури. Знайдіть масу апаратури.

Відповідь: 1/3 • 1200 = 400 кг.

Задача 2. 4жовтня 1957 року відбувся старт ракети-носія з першим штучним супутником Землі. Скільки років минуло відтоді?

Відповідь: 2015 - 1957 = 58 років.

Задача 3. Перший штучний супутник Землі проіснував у космосі 92 доби. Скільки це днів?

Відповідь: 92 дні.

Задача 4. Перший космонавт, собака Лайка, важила соту частину від маси всієї апаратури супутника – 508 кг. Знайдіть масу Лайки ?

Відповідь: 1/100 • 508 = 5,08 кг.

Задача 5. 12 квітня 1961 року перший космонавт Юрій Гагарін полетів у космос о 9 год 25 хв, а повер­нувся на Землю о 10 год 55 хв. За скільки часу Гагарін облетів Землю?

Відповідь: 10 год 55 хв — 9 год 25 хв = 1 год 30 хв.

Задача 6. Історія ракетобудування розпочалася в 1903 році. У якому році відзначалося століття цієї події?

Відповідь: 1903 + 100 = 2003 рік.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Один із відомих космонавтів Павло Попович, перший український космонавт, двічі побу­вав у космосі на кораблях «Восток-4» та «Союз-14». Він говорив, що під час добору кандидатів до по­льоту висуваються високі вимоги щодо здоров’я та інтелекту космонавта. Інтелект кандидатів випро­бовували за допомогою низки головоломок, зокрема розв’язування рівнянь. Тому нам необхідно повторити деякий теоретичний матеріал і пригадати практичні прийоми під час розв’язування рівнянь.

1. Вправа «Мозковий штурм»

— Що називається рівнянням?

— Що означає «розв’язати рівняння»?

— Що називають коренем рівняння?

— Скільки розв’язків може мати рівняння?

2.Розв’язування рівнянь (учні розв’язують рівняння на дошці)

5х – 7 = 2х + 5;

5х - 2х = 5 + 7;

3х = 12; х = 4

10 – 6х = х – 32;

- 6х - х = - 32 -10;

- 7х = - 42;

х = 6.

ІV. Закріплення вмінь

Самостійна робота

Варіант 1

1) х – 16 = 8 – 5х;

2) 3(х – 3) = 5 + 2(2х + 1).

Варіант 2

1) 2х – 8 = 7 – 3х;

2) 4(2х – 1) = 9 + 3(х – 1).

Учитель. А тепер пропоную вам перевірити самостійну роботу.

(Розв’язкирівнянь проектуються на екрані.)

V. Розв’язування задач за допомогою рівнянь

Учитель. Головне завдання, яке ми повинні виконати на уроці, — це навчитися використовувати рівняння під час розв’язування текстових задач. Давайте разом розв’яжемо кілька таких задач.

Задача 7. У двох космічних кораблях міститься 46 кг спеціальних продуктів для довготривалого польоту космонавтів. У першому кораблі таких продуктів у 1,3 рази більше, ніж у другому. Скільки продуктів у кожному космічному кораблі?

Задача 8. На трьох космічних кораблях апаратура важить 225 кг. На першому її маса в 2 рази більша, ніж на другому, а на третьому на 75 кг менша, ніж на першому. Скільки важить апаратура на другому космічному кораблі?

Задача 9. Супутник «Прогрес-М» містить паль­ного в 1,6 раза менше, ніж супутник «Прогрес М-1». Якщо під час польоту перший витратить 0,1 т, а другий — 0,82 т, то пального в обох супутників стане порівну. Скільки пального міститься в кожному супутнику?

Учитель. Космонавтам потрібно відпочивати. Вони читають, розгадують кросворди, розповідають веселі історії та розв’язують задачі-жарти. Логічна гра «Хто зайвий?»

Учитель. Математика потребує логічного мис­лення. Давайте перевіримо, чи вміємо ми мислити логічно.

(На мультимедійній дошці презентуються запи­тання для логічної гри.)

1. Хто не є космонавтом: Гагарін, Титов, Попович, Корольов?

2. Хто є українським космонавтом: Ніколаєв, Леонов, Каденюк, Соловйов?

3. Хто є першою жінкою-космонавтом: Савицька, Дорофеева, Терешкова, Зоріна, Марченко?

4. Якого космічного корабля не існує: «Восток», «Восход», «Союз», «Захід», «Вега»?

5. Хто є відомим конструктором корабле­будування: Корольов, Гагарін, Каденюк, Савицька, Сафронов?

VІ. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Урок наш завершується, але вивчення космосу продовжується. Ми також продовжимо здобувати нові знання на уроках математики, що, звісно, знадобляться вам у житті. Можливо, серед вас, учнів 6-го класу, хтось прокладе свій шлях у нез­нане — у космос.

Шляхів у людини багато доволі:

Хто лікар, хто вчитель, а хто космонавт.

Та кожен із них колись у школі

Теж математику штурмував,

Задачі, приклади та рівняння

Старанно виводив у зошиті сам,

Бо все починається з кроків пізнання.

Отже, всім успіхів, дітки, і вам.

VІ. Домашнє завдання

Знаходження відсотка від числа.

(Сім чудес України) Інтегрований урок

математики та історії

Урок математики 5 клас

Турнір юних знавців інформатиків

Позакласний західдляучнів5 - 6 класів

Мета заходу:

• перевірка знань, умінь і навичок з основ курсу інформатики ;

• перевірка загального рівня ерудиції;

• активізація пізнавальної діяльності учнів;

• виховання почуття відповідальності за себе й ін­ших членів команди;

• формування стійкого інтересу до предмета ін­форматики.

Обладнання: комп’ютер , картки, папір, роздавальний матеріал.

Підготовчий етап

Під час підготовки до турніру учнів двох класів об'єд­нують у команди по 6 осіб. Кожна команда придумує собі назву, емблему й девіз, а також готує вітання ін­шим командам. Уболівальники вибирають по 3 при­строї комп'ютера й готують показ цих пристроїв за допомогою міміки й жестів.

ХІД ТУРНІРУ

Минають дні, минають роки,
Прогрес крокує повсякчас,
І вже новиночки науки
Прийшли до школи і до нас.

Просторий клас, а в нім – машини,
І кожному – як би пізнать.
Світ, що несе в собі таїни,
Твій розум прагне розгадать.

То ж не барімося, до діла
І зараз конкурс проведем,
Та інформатиків умілих
Сьогодні тут ми віднайдем.

Вступне слово вчителя

Вітаю вас, шановні учасники й уболівальники! Сьо­годні ми зібралися в цій залі, щоб визначити найкра­щих знавців інформатики нашої школи серед учнів 5 - 6 класів. Команди зайняли свої місця, уболіваль­ники теж, тому дозвольте представити наше шанов­не журі. Сьогодні в складі журі присутні... Привітає­мо їх.

Ознайомтеся із положенням нашого турніру.

У ході турніру ми проведемо конкурси, в яких візь­муть участь не тільки члени команд, але й уболіваль­ники. За кожний конкурс нараховуються бали. Якщо команда не може виконати завдання, то слово на­дається вболівальникам цієї ж команди, у випадку правильної відповіді яких команді нараховуються бали. За оригінальні розв'язання, оригінальні подан­ня домашнього завдання командам нараховуються додаткові бали (бонуси). За недотримання правил, вигуки з місця бали знімаються. Після кожного кон­курсу підбиваються підсумки.

Переможцем оголошується команда, яка набрала найбільшу кількість балів.

Отже, турнір «Знавців інформатики» серед учнів 5 - 6 класів оголошую відкритим.

Ведучий : Сьогодні ми побачимо – хто швидший і спритніший,

А також всі дізнаємось, хто тут найрозумніший!

Нехай обом командам удача посміхається!

Учасникам команд та їх уболівальникам бажаємо: “Ні пуху, ні пера!”

І тур "Розминка "

Кожній команді пропонується 7 питань, у яких необхідно продовжити вираз. За кожну правильну відповідь – 1 бал. (Вболівальники можуть допомогти своїй команді самостійно виконати завдання, щоб команда отримала додаткові бали)

Питання 1-й команді:

1. Системний … (блок)

2. Материнська …(плата)

3. Лазерний …(диск)

4. Оперативна …(пам'ять)

5. Жорсткий … (диск)

6. Панель …(управління)

7. Робочий …(стіл)

Питання 2-й команді:

1. Мій …(комп’ютер )

2. Операційна …(система)

3. Графічний …(редактор)

4. Компакт …(диск)

5. Електронна …(пошта)

6. Текстовий …(редактор)

7. Всесвітнє павутиння …(Інтернет)

ІІ тур "Майстри пантоміми"

Команди повинні були вибрати три пристрої комп’ютера й зобразити їх за допомогою міміки й жестів. Завдання іншим командам здогадатися, що зображується. Той, хто перший дає правильну відповідь, приносить своїй команді 1 бал.

Слова 1-й команді:

Клавіатура, монітор, принтер, колонки, джойстик

Слова 2-й команді:

Миша, сканер, навушники, мікрофон, відеокамера.

ІІІ тур "Чорний ящик"

Команди отримують чорні ящики, у яких знаходяться носії інформації. До ящику додано інструкцію до кожного носія інформації. Прочитавши інструкцію, команда має визначити, що ж за носії інформації знаходяться у чорному ящику. За правильно відгаданий носій інформації команда отримує 3 б. На обговорення команді відводиться 2 хвилини. А у цей час ведучий задає загадки вболівальникам.

Чорний ящик для І команди:

1. лазерний диск 2. аудіокасета

Інструкція до чорного ящика:

1. Це круг із спеціальної пластмаси, покритий дзеркальним покриттям з того боку, з якого зчитується інформація. Існують різні види цього носія інформації: для одноразового запису, для багаторазового перезапису, найсучасніші - дуже великої ємності.

2. Цей носій інформації має корпус та магнітну стрічку. Використовується для запису та перезапису інформації, а також її зчитування.

Чорний ящик для ІІ команди:

1.дискета 2. папір

Інструкція до чорного ящика:

1. Це носій інформації прямокутної форми, що складається з секторів та доріжок. Має етикетку, корпус, захисну пластину та спеціальний отвір для захисту носія від запису інформації. На цей носій можна записати невелику кількість інформації.

2. Це найдавніший носій інформації. Застосовує його кожна людина для запису інформації, навіть та, що не має комп’ютера.

Загадки вболівальникам

1. А, Б, В, Г, Д і кома –

Всім мабуть уже відома

Така клавішна структура.

Звісно ж це … (клавіатура)

2. Я показую об’єкти,

Фото - , відео проекти.

Я не плеєр, не мотор,

А звичайний … (монітор)

3. Якщо є складна робота,

Мусить бути лиш охота,

Бо зі мною буде толк,

Адже я – системний … (блок)

4. Я магнітний бутерброд,

Та мене не з'їсть ваш рот.

Файли й папки – це дієта

Для магнітної … (дискети)

5. Я не нишпорю в коморах,

Не ховаюся по норах.

Ковзаю по столу трішки,

Бо комп’ютерна я … (мишка)

ІV тур "Дуель"

Учитель задає питання. Команда, що готова дати відповідь, має підняти табличку "Відповідь готова". За вірну відповідь вона отримує 2 бали. У разі невірної відповіді, команда суперник має право дати свою відповідь.

Питання:

1. Який пристрій комп’ютера може надавати шкідливу дію на здоров'я людини? (монітор).

2. Що є спільним між папірусом, берестяною грамотою, книгою, дискетою і диском? (це носії інформації).

3. Ця кнопка вмикає комп’ютер та з англійської перекладається як "живлення" (Power).

4. Назва самої довгої клавіші (Пробіл).

5. Що називають ярликом?(Ярлик — це посилання на деякий об'єкт, який захований десь у файловій системі.)

6. Назвіть стандартний пристрій вводу інформації? (Клавіатура)

7. Назвіть найменшу одиницю вимірювання інформації? (Біт)

8. Для чого призначена пам’ять ПК? (Для зберігання інформації)

9. За допомогою якого пристрою можна роздрукувати певну інформацію або інші дані? (Принтер)

10.Промені і сонце-коло

Намалюємо ми скоро.

Творчий маю я характер,

Бо графічний я … (редактор)

Ведучий 1: Поки журі готується назвати переможців, дорогі вболівальники ми повідгадуєм загадки.

1. Якщо треба знову й знову

Вести з комп'ютером розмову,

Є помічник — «тваринка» в нас,

Що допоможе нам всяк час. (Миша.)

2. Ця всесвітня мережа

Стільки знає — просто жах!

З нею вчись ти працювати —

Теж багато будеш знати. (Інтернет.)

3. Хто хоче щось запам'ятати —

В блокнот свій може записати.

Комп'ютер теж немов блокнот —

Не має з пам'яттю турбот.

А як називають комп'ютер-блокнот? (Ноутбук.)

4. В комп'ютера, як і в людини,

В роботі органи єдині.

Скажіть, як те, що замість серця,

В комп'ютерних відсіках зветься? (Хард-диск.)

5. Про нього знаємо ми нині:

З ним справу мають в медицині.

Біолог з ним теж справу має,

А комп'ютер від нього страждає. (Вірус.)

6. Існує їх 10.

І знає їх кожний:

Робити всім можна.

Для комп'ютера ж тільки

Лиш 2 головні.

Про що йде мова?

Хто скаже мені? (Цифри 0 і 1.)

7. 3 ним справу має архітектор,

З ним справу має будівельник.

Хто за комп'ютером працює,

До нього теж давно вже звик.

Скажіть, про що іде тут мова —

Назвіть одне англійське слово. (Windows.)

Ведучий 1: Команда (називають переможця конкурсу) стала переможцем у нас.

І цей диплом почесний

Призначено для вас!

Всі гори ви вдало штурмували.

Здобули перемогу і в фіналі.

Точні науки вивчати

Продовжуйте й надалі.

Команда переможців

Одержує медалі.

Всі добре працювали,

Хоча команда (називають другу команду) від переможця

Трішечки відстала.

На спогад про цю зустріч

Одержуйте «нулі». (Переможці отримують в'язку бубликів.)

Смачні вони й солодкі,

Хоч, правда, і малі.

Ми з вами, сподіваюсь,

Зустрінемось не раз.

На зустрічі приходьте —

Наш клуб чекає вас!

Кiлькiсть переглядiв: 296

Коментарi